Правила на Футбола
БЕК - Състезател от крайната защита, който пази терена непосредствено пред вратата.
БЕТОН - Термин, възприет за обозначаване на целенасочената отбрана, в която се включва почти целия отбор, за да предотварти на всяка цена пробив на противниковия отбор. До тази тактика прибягва обикновено слаб отбор, тяй като тя представлява рушене на играта
БОКСИРАНЕ НА ТОПКАТА - Отблъскване на топката с юмрук (от вратаря).
БОНБЕН УДАР - Силен удар, който отпраща топката надалече и с голяма скорост
ЖДРОБ - Удар по топката в мига, когато тя отскача от Земята.
ЖЕСТИКУЛИРАНЕ - Определени от "Съдийската комисия на ФИФА" и одобрени от "Международната комисия по правилата на движение на ръцете", с който съдията показва какво конкретно трябва да се направи като взето от него решение.
ЖОНГЛИРАНЕ - Майсторско "справяне" с топката - овладяването, пренасянето и към целта, изразяващо се във виртуална техника: лекота, елегантнос, ловкост и др. все важни умения
ЖЪЛТ КАРТОН - Един от двата картона (жърт и червен въведени през 1970г.), с който съдията предупреждава конкретен играч за допуснато от него нарушение или неспазване на правилата. Два жълти картона в един футболен двубой на един и същ играч обикновено довеждат до един червен картон и отстраняване на провинилият се играч от терена
ЦЕНТРАЛЕН ЗАЩИТНИК - Главен организатор на отбраната в една или друга система на игра. Той заема обикновено централно място на терена, между нападателите и вратаря.
ЦЕНТРАЛЕН КРЪГ - Крагът с радиус 9,15м. и център. Центърът на игрището, от кадето започва играта. Прано на пръв удар има опеделения по жребий, при негоното изпълнение противниковите играчи излизат извън очертанията на централният кръг.
ЦЕНТРАЛЕН НАПАДАТЕЛ - Нападателят, който действа в централната част на игрицето (главно в противниковата половина). Могат да бъдат и двама, като в почти всички системи централният нападател е водеща фигура на отбора си
ЧЕРВЕН КАРТОН - Въведен от 1970г. С показването му съдията обявява на съответния играч, че го отстранява от игра за груби нарушения. Отстранения по този начин играч не може да бъде заместен от резервен.
ШКОЛА - Трайно обособяване на изпитни и предпочитани похвати, даващи определен характер на вида игра и прилагащите я.
ШОТЛАНДСКА СИСТЕМА - Система на игра, практикувана през 70 и 80-те години на миналия век, въведена от шотландските футболисти: шестима нападатели, двама полузащитници и двама защитници.
ШПАГАТ - Похват за отнемане на топката от противников състезател. Осъществява се със сложно движение от разкрач на краката и приплъзване на тялото. Този похват крие опасност от препъване на противниковия играч, което е наказуемо. При извършване на шпагат състезателят силно изнася напред крака си, а тялото си отмята назад.
ШУТ - Същото, каквото е удар по топката с крак.
ЪГЛОВО ЗНАМЕ - Забитото в ъгъла на игрището знаме, жълто-червено, което е високо 150см. (не повече, но не и по-малко), със заоблен връх на дръжката.
ЪГЛОВО ПОЛЕ - Пространството от терена, очертано дъгообразно с радиус на дъгата 1м. и център - ъгловата точка.
ЪГЛОВА ДЪГА - Очертана с радиус един метар от ъгловата точка, мястото за изпълнение на ъглов удар
ЗАДНА НОЖИЦА - Това е сложен удар по топката, съпроводен от трудно акробатично движение на цялототяло, наподобяващо разтваряне на ножица (с краката), единят от които рита топката в непривична посока "заднешком".
ЗАЩИТА - Тактика на играта, възприета или наложена, при която се цели отблъскване на противниково нападение и опазване на собствената врата.Различните игрови системи предвиждат различенброй защитници.
ЗАЩИТНИК - Играч в защитата, чиято задача е отбраната на територията пред неговата врата
ХВЪРЛЯНЕ НА ТОПКА - Още тъч. Хвърляне на топка към игрището от играч, чийто противник я е изкарал вън. Топката се хваща с две ръце, идига се над главата и със замах отзад напред се хвърля по посока на предпочетен играч, за да влезе в игра.
ХЕТТРИК - Вкарване на три гола от един играч в дадена игра. Смятасе за особено постижение
ИГРА БЕЗ ТОПКА - техническо придвижване на състезател към място, където може да получи топката.
ИГРА В УЛИЧКА (КОРИДОР) - Предпочитаната тактика на нападението - предвижване с топката по най-късия път към целта с използване на пролуките между играчите.
ИГРА ЗА ПЪРВА ТОПКА - Усилие да се отнеме топката от противника, при което състезателя използва различни похвати, финтови движения.
ИГРА С ГЛАВА - Едно от специфичните умения на футболиста да посрещне и насочи с удар на глава високо летяща топка, като при това прави и отскок.
ИГРА С ЕДНО ДОКОСВАНЕ - Отпращане на топката без овладяване с удар направо към целта.
ИГРИЩЕ - Теренът върху който се играе футболен мач. Той представлява правоъгълник с дължина 90-120 м. и ширина 45-90 м. Границите на игрището, как и разпределението по него се очертават с ярко видима линия, дебела до 12 см. на равнището на игрището. Терена е затревен по различен начин, със специална трева, подържана по определен начин.
ИНДИВИДУАЛНА ИГРА - Старание на определен играч сам да играе с топката и да достигне с нея до притивниковата врата, за да вкара гол. Съвремения футбол "не приема" индивидуалната игра, освен в случайте, когато тя изразява блестящи качества на играча.
ИТАЛИАНСКА СИСТЕМА - При нея двама защитници действат пред вратата. Двама странични (крайни) полузащитници, който покриват крилата на противника, а централния полузащитник играе изтеглен назад, като покрива централния нападател на противника.
ФЛАГ - Ярко жълт, челвен или жълто-червен флаг с размери 40 на 60 см, с дръжка не по-висока от 150 см, с незаострен връх, който се поставя в четирите страни на терена. Също така знаменцето, което страничните съдии използват за сигнализиране на нарушение.
КАПИТАН НА ОТБОР - Ръководителя на отбора, който преговаря от негово име, участва в теглене на жребии и др. Той носи на ръката си специална лента.
ФИНТ - Същото каквото е измамно движение
КОМБИНАТИВЕН СТИЛ - Модерен начин на игра с прилагане на добре отработени съчетания, включване на съиграчи в дружни акции, използващи силите на колкото може повече играчи.
КОМБИНАЦИЯ - Най-често нападателно действие използващо всички възможности на модерната игра. Комбинациите са и условие за постигане на успех и резултат от точна преценка на създаващата се ситуация, разположението на играчите и всичко друго, което става на терена
КОНТРААТАКА - Бързо организиране на състезателите от един отбор бързо да се преливат от игра в защита в нападение
ФАЛЦ - Още фалцово движение, фалцов удар. Особено въртеливо движение, с което топката се устремява след ,дар, когато действащага върху нея сила (ударът) не минава през центара
ФАУЛ - Същото, каквото е нарушение
КОРНЪР - Същото каквото е ъглов удар.
КРИЛО - Състезател от нападението, действащ в ляво или дясно до страничната линия. Той осигурява пробив по фланговете, участва в нападение. От него се изисква да бъде съобразителен, находчив, бърз, стремителен и издържлив
УНИВЕРСАЛЕН ФУТБОЛ - Един от терминит, които определят особеностите на съвремения футбол: неговата всестраност, всеобхватната подготовка на състезателите, изисквания на цял комплект от качества за участие в съвременна футболна игра.
УНИВЕРСАЛЕН ФУТБОЛИСТ - Всеобхватния комплекс от качества, които трябва да притежава състезателят, за да участва пълноценно във всички роли и прояви на съвремения футбол
ЛИНИЯ НА ВРАТАТА - Линията, ограничаваща игрището по неговата широчина (в средата на която се намира вратата).
ЛИНИЯ НА ЗАСАДАТА - Въображаема линия, успоредна на крайната, която минава през местоположението на последния играч (с топката) на отбраняващия се отбор.
ЛЪЖЛИВО ДВИЖЕНИЕ - Подвеждащо "мръдване" на играча пред противников играч с което го заблуждава относно действителните си намерения
МАЧ - Състезание между два футболни отбора по регламента на футболната игра
МЕТАЧ - Почти същото, каквото е либеро. Играч в дълбоката защита пред вратата, без задължение да покрива някого, действащ свободно с оглед на създаващата се обстановка от противниковите нападатели
ТАКТИКА НА ИГРА - Термин, възприет за обозначаване съвкупността от похвати, които един отбор прилага за постигане на победа в една игра.
ТЕРЕН - Синоним на иигрище: ограничената със страничните линии и линиите на вратите четвъртита площ за игра на футбол.
ТИМ - Отбор, команда, екип от определен брой играчи.
ТОПКА - Според изискванията на правилата на играта топката трябва да бъде кръгла, с обиколка 68-71 см., да тежи 369 гр. и да бъде направена от кожа.
ТРАНСФЕР - Днес е широко разпространено купуването и продаването на футболисти с изявени качества за различни срокове в различни клубове и отбори. Престижен бизнес боравещ с милиони (долари).На практика няма що-годе изявен футболист, който да не е трансфериран от един отбор в друг при определени обстоятелства и съответни договорености, които се оказват изгодни за всички участници.
ТРЕНИРОВКА - Съвкупност от изпитания, тестове, натоварвания, дейности и др., съобразени с конкретния спортист, състоянието и възможностите му за по нататашното му усъвършенстване.
ТРЕНЮР - Лицето комуто е поверена спортната подготовка на отбора - постоянно или с оглед на конкретен турнир или състезание. Обикновено това е бивш състезател с добри качества и с педагогическа-психологическа нагласа и съответни данни.
НАКАЗАТЕЛЕН УДАР - Същото каквото е дузпа.
НАКАЗАТЕЛНО ПОЛЕ - Територията пред вратата, представляваща четириъгълник със странични линии, дълги по 16, 50м. всяка отстояща на 11м. от страничната линия на игрището, съединени с линия, успоредна на линията на вратата. Нарушенията в тази част на игрището се наказват с изпълнение на дузпа.
НАПАДАТЕЛ - Състезател, осигуряващ атаките на отбора. Той действа на средата на терена, обикновено изтеглен напред, между лявото и дясното крило. Главното му качество е да предвижда онези ситуации в който натискът или атаките на противника могат да преят в нападение и да увлича съотборниците си в атака.
НАРУШЕНИЕ - Наказание във футбола на играч, който е нарушил футболните правила с непозволени действия. Обикновено се маркира с наказателен картон. ОВЛАДЯВАНЕ НА ТОПКАТА - Съвкупността от действия в резултат на които играчът пресреща, спира и подчинява топката на волята си, за да я отправи в желаната от него посока
СРЕДНА ЛИНИЯ - Линията, която минава през центара на игрището.
СТАТИЧНА ИГРА - Игра със забавено темпо и намалена инициативност, в която преобладават бавните подавания, задържането на топката.
СТЕНА - Подреждане на играчите един до друг от двама до петима при изпълнение на опасен наказателен удар, който застрашава вратата им.
СТРАНИЧНА ЛИНИЯ - Линия, ограничаваща игрището по неговата дължина. Тя е дълга от 90 до 120 см.
СТОПЕР - Централният защитник, чиято задача е да спира противниковото нападение. Казано по-общо, тази ролия се играе от всяка защита, чието предназначение е да спре противниковата атака и да да отблъсне противниковия натиск.
СТРЕЛЕЦ - Понятие, което често се употребява, за да се бозначат головите качества на играча, който умее да отпраща топката по посока на вратата.
СХЕМА НА ИГРА - Конкретно разположение на играчите по терена и произтичащите от това тактически задачи, които им се налага да изпълняват.
СЪДИЙСКА БРИГАДА - Спортно-журналистически термин, обозначаващ съдийския екип в своята комплектованост (главен съдия и двама помощник-съдии).
СЪДИЙСКА ТОПКА - Подновяване на играта чрез пускане на топката от съдията на определено от него място между двама играчи от двата отбора след прекъсване на играта.
СЪДИЯ - Ръководителя на футболно състезание. От него се изисква да познава в най-големи тънкости играта и умение, воля, решителност и такт да я ръководи
ОПАСНА ИГРА - Рискови и груби действия, най-често в стремежа да се овладее топката или да се отнеме тя от противника, които състезателят допуска умишлено или неволно.
ОТБОР - Пълна футболна комрлектованост от играчи (11 души с вратаря и 7 резерви).
ОТКРИВАНЕ - Термин, възприет за обозначаване на действията с който един персонално покриван играч се освобождава от опеката на откриването и излиза в актина игра, без противника да може да го възпрепятства.
ОТКРИТ ФУТБОЛ - В който са изоставени персоналните и зоновите покрития.
ОТСТРАНЯВАНЕ ОТ ИГРА - Тежко индивидуално наказание на провинил се играч, който преди това е бил предупреждаван от съдията - устно или чрез двукратно показване на жълт картон. Отстраняването от игра е свързано с показване на червен картон.
СПЪВАНЕ - Непозволено действие, при което един играч, умишлено (най-често) или не, спъва противников играч в борбата за топка.
ПАС - Подаване на топката с удар към свой играч. Пасовете са къси и дълги в зависимост от разтоянието.
ПЕРСОНАЛНО ПОКРИТИЕ - Игрова тактика, при която няколко от противниковите играчи (главно от нападението) се покриват с неотстъпно присъствие от подходящи състезатели.
ПЛАСИРАНЕ - Заемане на изгодна позиция за участие (намесване) в играта. Пласирането е колективно, когато засяга няколко играчи придвижващи се едновремено на позиция, в която могат да "очакват" топката, и индивидуално.
ПЛОНЖИРАНЕ - Хвърляне на вратаря към летящата в страни от него топка, за да възпрепиятства влизането и във вратата.
ПОЛУВРЕМЕ - Полувината от цялото време на футболната игра. То обикновено е 45 минути, като двете полувремена са разделени с почивка от 15 мин.
ПОЛУЗАЩИТНИК - Играч, изпълняващ задачите от централната част на терена. Съобразно избраната система може да бъде ляв, десен, централен.
ПОМОЩНИК СЪДИЯ - Един от двамата съдии, които подпомагат главния съдия, като наблюдават играта в двата края на терена. Те си служат със специални знаменца, с което посочват мястото на нарушението.
ПРАВ УДАР - Удар по горната част на ходилото, който отпраща топката надалеч.
ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ - На главния съдия към провинил се играч. Когато нарушението е сериозно и предупреждението категорично съдията показва (от 1970г. насам) жълт картон.
ПРЕЛИВАНЕ - Принцип (и момент) в модерната бързоорганизираща се игра, когато едно нападение прелива в защита и една защита в нападение.
ПРЕПРЕЧВАНЕ - Положение в играта, когато между топката и играещия с нея състезател се вмъкне противников играч, който няма намерение да играе с нея, но възпрепиятства играта на противника. Това може да бъде повод за нарушение.
ПРЕСА НА ЦЕЛИЯ ТЕРЕН - Непрекъснато покриване на противниковите състезатели по целия терен и сковаване на инициативността им.
ВИСОКА ТОПКА - Която лети над терена и може да бъде докосната само с глава и отскок. С термина "Висока топка" се обозначава и съответния начин на игра.
ВЛАДЕЕНЕ НА ТОПКАТА - Своебразен показател за играта на отделния състезател и отбора като цяло. Измерва се с продължителността на боравене с топката и формално изразява умението тя да бъде отнета от противника. Статистиката показва, че най-активните футболисти на терена владеят няколко минути топката през цялата игра.
ВОДЕНЕ НА ТОПКАТА - Поредица от действия с които играчът придвижва топката, като я пази от противниковите играчи. Той си служи с леки тласъци с външния и вътрешния ръб на ходилото, като не допуска топката да се отделечи от него на повече от метар.
ВРАТА - Ограничено с отвесни стълбове и напречна греда пространство, в което се вкарват головете. То има дължина 7 метра и 32 сънтиметра, и височина 2м. и 44 см.
ВРАТАР - Играчът с номер едно, който пази вратата да не вкара противника топката в очертанията на наказателното поле.
ВРЕМЕТРАЕНЕ - Продължителност на футболната игла. Днес тя е 90 минути, в две полувремена по 45 мин. Между двете полувремена има почивка от 15 минути.
ВЪЗРАСТОВА ГРУПА - Термин за обозначаване на възрастовия критерий, съобразно изискванията (натоварванията) на футбола. За мъже тя е от 23 години на горе. За юноши 16, 18 и 19 години. За младежи възрастовата граница е 21 години. За участие във футболната смяна се допускат деща до 12 гидини, обучаващи се по специално програма.
ВЪНШЕН УДАР - Удар по топката с външната част на ходилото. Може да предизвиква въртеливо отнасяне на топката.
ГОЛ - Вкарване на топката във вратата на противника, крайна цел на играта и условие за победа. Формално гол има когато топката изцяло прекоси линията на вратата.
ГОЛЛИНИЯ - Линията между двата отвесни стълба (греди) на вратата.
ГОЛМАЙСТОР - Играчът, който отбелязва гол. Неговият победоносен удар увенчава играта на целият отбор .
ГОЛОВА РАЗЛИКА - Разликата между отбелязаните и допуснатите в собствената врата голове.
ГОЛОВИ ПОЛОЖЕНИЯ - Ситуация, при която са налице условията и възможностите за отбелязване на гол.
ГРЕДА - Елемент от вратата, която може да бъде (по сечение) кръгла, елипсовидна или четвъртита, но не по-дебела от 12 см.
ДВОЙНО ПОДАВАНЕ - Игра между двама играчи за преодоляване на противника - подаване от единя на другия и връщане обратно към него, сред като той междувремено е пробягал известно разтояние. При това движение се образува "триъгълник".
ДЪГА - Очертание пред наказателното поле, за да осигури спазването на правилата за изпълнение на дузпа. Дъгата представлява част от окръжност с радиус 9,15м.
ДЪЛБОЧИНА НА ЗАЩИТАТА - Организиране на защитата пред вратата и в отговор на атака на противника, преодолял по-голямата част от терена. Използвана най-често като естествена реакция на създало се или създаващо се опасно положение. Дълбочината на защитата може да се прелее в контраатака, това също е един от сложните, специфични моменти на футболната игра.
ЕДИНОБОРСТВО - Борба за топка между двама играчи
Правила
Футболът е колективна игра, която се състой от два отбора от по единайсет човека във всеки от които има по един вратар и десет полеви играча. Целта на двата отбора е да отбележат гол в противниковата врата, но и да не допуснат такъв в собствената си врата, за целта играчите са разпределани по постове на защитници, халфове и нападатели. Времетраенето на един официален футболен мач е 90 минути, които са разпределени на две полувремена от по 45 минути, между които има 15 минутна почивка. Времетраенета на дадена футболна среща започва да тече веднага след правилно изпълнен начален удар след даден съдийски сигнал. След изтичането на 90-те игрови минути е възможно и даване на няколко минутно продължение, ако по-време на играта са се налагали прекъсвания. Съобразно регламента на състезанието при равен резултат на футболния двубой, след изтичане на редовното време, могат да се дадът две продължения от по 15 минути, при което двата отбора сменят местата си и правото на начален удар, като ползват малка почивка между двете продължения. Ако и след изиграването на двете 15 минутни продължения в резултата се запази равенството в резултата, може да се прибегне и до изпълнениеи на дузпи до излъчване на краен победител. За следенето на на правилното изпълнение на футболните правила в една футболна среща отговаря съдийска тройка, която се състой от един главен и двама помощник съдий, в която главна дума по определяне на правилата има главният съдия, който при спорни ситуаций може да се допита за съвет и до двамата си пимошници. При извършване на по-грубо нарушение на правилата на играта от даден състезател на един отбор, главният съдия може да санкционира провинилият се играч с жълт къртон, който ако бъде повторен отново съответния играч получава червен картон и е принуждава да напусне терена. Изгоненият играч оставя отбора си с човек по-малко до оставащите минути до края на мача, като той не може да бъде заменен от друг играч, като и следващия мач най-често наказания футболист остава без право на игра за своя отбор.
АУТ - Положение, при което топката е излязла ("с цялата си окръжност") извън очертанията на игрището, през линията на вратата, като преди това е била докосната от играч на нападащия отбор.
ДУЗПА - Най-тежкото наказание във футболната игра: пряк свободен удар във вратата на противника от 11 метра и специално маркирана точка. При изпълнението на дузпа противниковите играчи се отдалечават зад полудъгата (радиус 9,15м. от точката за изпълнение на дузпа), вратарят застава прав и неподвижен в учакване на удара. Дузпата се смята за "стопроцентов" гол, но всъщност реализациите са само (70-90) процента. В повечето случай това е заслуга на вратаря, на неговия рефлекс и интуация да долови посоката на удара по топката, преди още той да е нанесен. Значение има и отговорността, която поема изпълняващия дузпа и особеното смущение, което може да го обземе при съзнание на тази отговорност. Дузпата е сложен и до днес непроучен достатъчно психологически момент в играта - специфична величина във футбола въобще.
АТАКА - същото, каквото е нападение
БАВЕНЕ НА ВРЕМЕТО - Термин, възприет за обозначаване на безцелна игра с топката, ненужни подавания и задържания, за да минава време в случаите, когато"забавящия" отбор е заинтересован да се запази непроменен постигнатия вече резултат.
БАЛАНС НА ЗАЩИТАТА - Принцип на ред модерни системи (и концепции) на футболната игра. Разпределение на участията между нападение и защита, и организиране на действията така, че да се съчетаят най-резултатно с останалите зони от терена, като се постигне пълно зоново покритие и едновременно се осигурява най-голяма маневреност на всички играчи
ЗАСАДА - Наказуемо нарушение на правилата на футболната игра. Един играч попада в засада, когато разстоянието между него и вратаря е по-голямо от разтоянието между него и вратата на противника и между него и нея няма най-малко двама противникови играчи и вратаря. Засада няма когато:
-
Играчът се намира в "своята" половина на игрището.
-
Между него и линията на вратата на противника има поне двама противникови играчи (включително и вратаря).
-
Последен(тоез преди него непосредствено) с топката е играл противников играч.
-
Топката се получава от пряк удар, или от удар от вратата, или от хвърляне на тъч (през страничната линия), или когато топката е съдийска.
Засадата се отбелязва от съдията още с подаването на топката (тоез преди тя да бъде отиграна от играча, който е попаднал в положение на засада.
КОРНЪР - Удар, присъждан на противниковия отбор за изкарване на топката извън очертанията на своята врата. От него може да се отбележи гол. Противниковите играчи се отделечавът на 9,15м. Този удар се нарича още "ъглов удар".
ТЪЧ - Хвърляне на топката с две ръце от страничната линия, от мястото, където тя е излязла извън очертанията на игрището по вина на състезател от противниковия отбор.
ФАУЛ - Нарушение във футболната игра, което може да се извърши във всяка част на терена (с изключение в двете наказателни полета). Фаул се отсъжда при положение, че са нарушени футболните правила от даден състезател, чрез умишлено блъскане, удране, препречване, задържане и други видове нарушение. В зависимост от степента на нарушението, то може да доведе до жълт или червен картон за провинилият се играч.
ПРЯК СВОБОДЕН УДАР - Той се отсъжда за нарушение извън наказателното поле. От пряк свободния удар не може да се вкара гол. При изпълнението противниковите играчи се отделечават на 9,15м. от състезателя, който ще изпълни прекия свободен удар. Провиненията, за които се отсъжда пряк свободен удар са: ритане, блъскане, спъване на противников играч, удряне, дърпане, опасно атакуване и пипане на топката с ръка.
АВТОГОЛ - Гол, отбелязан от играч в собствената му врата поради невнимание
АРБИТАР - Същото, каквото е съдия
НЕПРЯК СВОБОДЕН УДАР - Отсъжда се за груба игра, препречване пътя на противников играч, блъскане, удране и др. Непряк свободен удар се извършва от мястото на нарушението, за което се дава, освен когато е в наказателното поле. В такъв случай се изпълнява от която и да е точка в половината на игрището, където е маркирано нарушението. От непряк свободен удар не може да се вкара гол.
Термини във футбола
АВАНТАЖ - Предимство за един от отборите в хода на играта. При извършване на нарушение от противников играч, съдията може да не спре играта, за да не ощети отбора с предимство. (Това е едно от деликатните решения на съдията, което той оповестява с характерен жест: протегнати ръце "подканващи" за игра.)
Схеми във футбола
4-4-2 - Това е най-разпространените игрови схема във футболната игра. Предимствата на системата (4-4-2) е в нейната универсалност от фазата на играта - защита или нападение. Системата (4-4-2) е една от най-гъвкавите и най-лесно се променя в зависимост от развоя на срещата за даден отбор. Поради добрият баланс на системата при халфовата линия само с промяната на един играч, може по-много ефективен начин да се засили защитата или нападението на един отбор
4-3-3 - Това е също една от най-използваните системи във футбола. Предимството на тази схема е, че тя предлага по атакуващ стил на игра, като в същото време при нея има добре оформен защитен вал, единственият минус на системата може да се приеме лекото намаляване на халфовите сили на даденият отбор, което води до нарушаване на връзката между защита и нападение.
3-4-3 - Също една стабилна схема осигуряваща много добър баланс на играчите във всички фази на играта, което прави системата доста популярна. При системата (3-4-3) халфовата линия участва изключително дейно във всички фази на играта, което във всички случай е доста печелившо, но в същото време води и до претоварване на халфовата линия, поради което отборите по-рядко започват свойте срещи с тази система, тя по-скоро се появява по време на двубоя по преценка на тренюрското ръководство.
3-5-2 - Системата осигурява голямо превъзходство и наситеност в средата на терена. Схемата (3-5-2) е много добре построена, което води до добър контрол на играта и стабилни действия на терена от съответния отбор. (3-5-2) е схема предразполагаща отбора за доста дейна и динамична игра, поради което е много привлекателна за феновете. Схемата е изключително добре балансирана и подлежи лесно на промени в течение на определена среща. Това е една от най-използваните системи от водещите отбори по света.
4-5-1 - Определено това е една по-дефанзивна схема на игра, която предлага стабилна защита и се използва в повечето случай, когато е необходимо да се пази резултата от дадена футболна среща. Системата предлага слаби възможности за атака, като при нея нападателя разчита единствено на подкреп
|